Rockhampton en Heron island

5 november 2009 - Hervey Bay, Australië


How you'all,

Na de zeiltocht rond Whitsunday Islands, was er 's avonds een haloweenparty in de stad, waar iedereen van de boottocht voor was uitgenodigd. Was een gezellige avond. Daar kwam ik een Duitse meisje tegen, die toevallig de volgende ochtend (heel vroeg) ook naar Rockhampton (ik voor een nationaal park in de buurt) zou gaan met de Greyhound, en ook naar hetzelfde hostel dat ik in gedachten had... en dat was maar goed ook. Ten eerste: ik ging namelijk zonder te hebben geboekt, en te weten waar het is (dacht kan niet ver van het hostel zijn). Bleek dat het nogal een eindje weg was van de bus stop. Het duitse meisje (Julia) had het telefoonnummer gelukkig en belde naar het hostel, en een zekere Robby, zou ons komen ophalen. Bleek een oudere dame te zijn, heel vriendelijk, maar niet de snelste. "How are you doing, loveys?" Zij bracht ons naar het hostel, dat tevens een restaurant is met de beste steaks. Rockhampton is dan ook de beef hoofdstad van australie. Dus beter konden we niet zitten.

Maar verder is er ook niet zo heel veel te doen in Rockhampton, op een paar gebouwen na. De tocht die Julia had geboekt, bleek niet meer te bestaan. Dus toen hebben we de dag met z'n tweetjes doorgebracht. Eerst naar een aboriginal culture center... en daarna naar de kleine dierentuin en botanische tuin. 's Avonds hebben we steak gegeten in het restaurant.. een steengril om precies te zijn. Ik had een stukje rundvlees, kangaroo en krokodil. Het was inderdaad de lekkerste steak ooit, heel mals. Je kunt het verschil proeven tussen kangaroo en beef, maar als je het afzonderlijk eet, smaakt kangaroo eigenlijk naar beef. En krokodil ongeveer naar kip. Het is ook wit vlees. Al met al een geslaagde dag, maar eigenlijk alleen omdat ik gezelschap had van Julia. En zij dacht er net zo over ;)

De volgende ochtend werden we heel vroeg door Robby naar de bus gebracht. Normaal moet je er 20 minuten van te voren zijn, wij waren er 2 minuten van te voren. Maar gelukkig kende zij alle buschauffeurs, dus dat was nu geen probleem. Ik ging er vervolgens in Gladstone uit...

Vandaaruit ben ik naar Heron island gegaan, voor een laatste keer snorkelen in het Great Barrier Reef. Dit zou een van de mooiste plekken moeten zijn... bleek echter een resort te zijn, dus kon alleen met een overnachting. Tering-jantje duur... nou vooruit, voor deze keer. Heb dan ook haaien en grote stinger-rays gezien... die zijn volgens de uitgebreide handleidingen over gevaren juist het minst gevaarlijk. Voor een klein kegelachtig schelpdier moet je meer oppassen, omdat die gifpijltjes kan afvuren. Ook nog groene reuzeschildpadden bij nacht gezien, ongeveer van een meter lengte, die probeerden eieren te leggen in de duinen... Dat was dus wel aardig, maar het snorkelen viel verder tegen, op de haaien na... want het beste moment om te snorkelen, met de getijden, was 12.00... en ik kwam pas smiddags aan, bij eb en dan kun je niet snorkelen, en moest de volgende middag vroeg weg... dus kon ik alleen van 9 tot half 12. Als je de prijs niet meerekent, was het wel een leuke trip, maar achteraf was het veel te duur. Nou ja, ik had in ieder geval een heel huisje voor me alleen, in plaats van een kamer te delen met 4 tot 6 man. Letterlijk man, want ze zijn hier in australie nogal van het aparte vrouwen en mannen slaapzalen.

Nu zit ik in Hervey Bay, wat een goeie uitgangspositie is voor Fraser Island. Daar ga ik morgen met een excursie heen van 3 dagen/2 nachten. Dit moet het toppunt van de oostkust zijn... maar zoals tot nu toe alle brochures er rooskleuriger uitzien dan in werkelijkheid, ga ik er deze keer maar niet met al te hoge verwachtigen heen... dan kan het alleen maar meevallen ;)

Niet dat de rest niet mooi was, maar ze zijn hiero nogal iets meer van de valse reclame. Als je in nederland een foldertje hebt, kun je er redelijk vanuitgaan dat het er ook zo uitziet. Maar omdat hier nogal een groot verschil is tussen zomer en winter/droog en regenseizoen, verschilt het dus ook nogal hoe het een en ander eruit ziet. En kennelijk zijn alle brochures net na het regenseizoen gemaakt, of tijdens het juiste tijdstip op de dag.

Desalniettemin, heb ik weer wat mooie plaatjes kunnen schieten. Geniet ervan, zoals ik er toch wel degelijk van heb genoten! Het mooie vind ik het moment dat je een beest in het wild ziet... dan heb je zo'n wow-moment van te-gek-joh-he. Na dat in me te hebben opgenomen, probeer ik er een goede foto van te maken... als dat lukt, heb ik nog een 2e wow-momentje ;) Een paar zal ik nu toevoegen.

See you later

Foto’s

7 Reacties

  1. Rolf:
    5 november 2009
    De rest van de onderwater foto's komen nog, maar heb die camera niet mee.
  2. Julia:
    5 november 2009
    Well, lovey, thanks for your comment. I'm glad you understood what I wrote. So the German lessons kinda payed off after all?! As far as I understood, your story sounds similiar to mine. What a surprise.
    Fraser Island was nice. On the first, day we got stuck in the sand quite a few times, which sucked. Apart from that I enjoyed the trip. Tomorrow I'm off to Noosa, looking forward to that!
    I love your photos!
    Seeya!
  3. Ronald:
    5 november 2009
    Zelfs je naam is mooi... "Julia" (liedje van Henk Westbroek, zie link). Als je het mij vraagt ontstaat er een kleine romance, je doet je natuurlijk voor als een volleerde krokodillenjager, heel slim! Dat je haar foto's niet op je web-log wilt zetten begrijp ik best, stuur ze maar naar mijn e-mail adres! Nee hoor, alle gekheid op een stokje, de foto's zien er fantastisch uit, ik krijg er helemaal zin in, zeker omdat het hier pijpenstelen regent!! Ben zeer benieuwd naar je onderwaterfoto's, nog een geluk dat je de camera nog net te pakken kon krijgen. Mooi om te zien, die verscheidenheid aan vissen, zo kleurrijk! Tot de volgende x en pas goed op jezelf!

    Groet Ronald

    http://www.youtube.com/watch?v=rYD6yf8KHP4&feature=related
  4. Gijs:
    5 november 2009
    Fraser Island is supermooi, no worries mate! Ga je er kamperen? Vast komen te zitten in het zand met de 4x4 is inderdaad een gevaar. Word geen dingovoer he! :-)
    Ik kwam op mijn reis veel bekende medereizigers weer tegen in Sydney. Hopelijk zie je Julia nog een keer ;-).
  5. Martijn Hendrikx:
    5 november 2009
    Pop !

    Verdraaid mooie plaatjes heb je daar gemaakt!
    Ik heb jouw avontuurlijke verhalen met plezier gelezen.

    Geniet van het mooie land en alle fijne mensen die je er tegen komt :-)

    Groeten Martijn
  6. Marco:
    5 november 2009
    Yo! Ziet er schitterend uit.

    Zo zie je maar weer, een goede voorbereiding is nergens voor nodig, als je medereizigers dat maar doen.

    Typ, typ, typ, morgen gaat thesis naar de drukker.

    Veel plezier met je volgende avontuur, mzzls!
  7. Thijs:
    6 november 2009
    Ik mis nu echt de vele foto's met het hekje erop! :-)
    Plaats die nog ff, want er zijn zo te lezen meer geinteresseerden. Op z'n minst opvallend als je zo de reacties leest! Te-gek-joh-he!