Kerst en de rest

11 januari 2010 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Hiya,

Even een middagje rust... zo na een bungyjump!! Na lang twijfelen toch maar gedaan: het zag er niet eng uit, maar tis nogal duur voor die paar tellen (blijf een Hollander he). En het is inderdaad niet heel eng... Maar goed eerst beginnen bij waar ik gebleven was... Picton en Marlborough sounds. Daar met een bootje gedropt, een mooie wandeling gemaakt en weer verderop opgepikt met de boot. Op de terugweg zwommen er orka's langs de boot. Wel bijzonder.

Vanuit Picton met de Straybus naar het Abel Tasman national park. Overnacht in Marahau. Prachtig park. Daar de tweede gehele dag een wandelingetje van 33 km gemaakt. Met de watertaxi naar Awaroa gebracht en teruggelopen tot Marahau; waar 10 uur voor staat, maar dat is voor trage figuren... ik deed het in 7 uur, en ondertussen genoeg tijd gehad om nog 125 foto's te maken en op tijd terug te zijn voor het avondeten (werd voor mij gekookt). En de derde dag kerst gevierd ook in Marahau, ipv Barrytown zoals ik aangaf in het vorige bericht: een wijziging van de planning op het laatste moment, omdat niets in Barrytown open was op kerstdag... dat hebben we overgeslagen en zijn meteen door naar de gletsjer gegaan.  Maar dat betekende dat we met kerst op het strand konden liggen met prachtig zomerweer :) (ook meteen de laatste zomerse dag, met sindsdien veel regen en af en toe een zonnetje). 's avonds met de hele bus een kerstdiner gehad (bbq), en ook nog kadootjes uitgewisseld. Toch een gezellige kerstdag (ze kennen hier maar 1 kerstdag). In deze bus een aantal leuke vrienden gemaakt, waarmee ik een aantal dagen mee opgetrokken heb (tot aan Wanaka), en in Queenstown met nieuwjaar (ook gewijzigde planning) weer heb ontmoet.

Afin, in Franz Josef, de volgende stop, hebben we een wandeling op de gletsjer gemaakt, precies tussen de buien in, met van die spikes onder de schoenen. Was wel cool, niet koud trouwens, wonderlijk genoeg. Ook nog door een spleet heen geklommen.

De volgende stop sloeg helemaal nergens op, dus ik ga meteen door met het verhaal in Wanaka. Daar naar puzzling world geweest, waar allerlei optische illusies te zien waren, die ik eigenlijk allemaal wel kende ;) Maar was wel grappig. Daar ook een mooie wandeling langs het meer gemaakt.

De volgende dag (oud jaars avond) naar Queenstown, waar ik het clubje van de vorige bus weer heb ontmoet om oud en nieuw te vieren... min of meer de volgende dag aan het herstellen van een kater. Nog wel de eind van de middag met de gondola de berg op geweest en daar de Luge gedaan, wat een soort van bobsleeen is, maar dan met een karretje met een stuur. (geen bungyjump gedaan deze keer).

De volgende dag ben ik in mijn eentje naar Te Anau gegaan. Daar wilde ik een gedeelte van de Kepler track lopen, maar het weer was helaas te slecht om te gaan lopen. Ook heb ik een dagtocht naar Doubtful Sound gemaakt, maar door het slechte weer, veel regen, was het zicht beperkt. Maar dit gaf nog wel een beetje een mystieke sfeer aan de fiorden. De volgende dag met de bus naar Milford Sound, in de hoop dat het weer beter was want dan zien de fiorden er veel mooier uit. Maar helaas het was slechter weer... compleet witte foto's!! Jammer maar helaas. In de bus kwam ik een bekende van een eerdere bus tegen. Het was dus nog wel lachen geblazen met deze vrolijke Nederlandse. De nacht hebben we doorgebracht in een oud kamp voor mijnwerkers, erg primitief en het stikte van de zandvliegen... lijken op fruitvliegjes, maar ze steken als muggen! Ik had wel een kamer voor mezelf voor de verandering.

Vandaaruit via Invercargill en Bluff met de ferrie naar Stewart Island voor 2.5 dag. Paar wandelingetjes gemaakt en veel vogels gezien, en de laatste avond/nacht een trip gemaakt om kiwis te spotten op het strand. We hebben er 3 gezien. Heb een paar filmpjes; eentje van een schijtende kiwi (toevallig genoeg)! Uniek beeldmateriaal ;) Die beesten klinken trouwens behoorlijk eng; als je niet weet wat het geluid is, lijkt het net alsof er iemand/varken in het bos wordt afgeslacht!

En toen via de mooie zuidkust naar Dunedin, een aardig plaatsje met de steilste straat ter wereld.  En de volgende dag (gister) terug naar Queenstown, waar ik dus vanochtend aan de voeten werd vastgebonden en vervolgens van de Kawarau burg 43 meter naar beneden ben gesprongen. Klinkt eng, maar ik had beelden vantevoren gezien, en een instructiefilmpje, en dan ziet het er behoorlijk veilig uit: dwz er zijn ook nog nooit gewonden of doden gevallen met de AJ Hacket bungyjump. De ongelukken gebeuren in oost europa ofzo. AJ Hacket (een nieuw-zeelander) is de eerste geweest die van bruggen en gebouwen ging springen nadat hij een of andere stam het zag doen met lianen. Hij deed het iets veiliger. De eerste commerciele bungyjump was de Kawaraubrug, dus vandaar dat ik die heb gedaan... beetje van de cultuur van nieuw-zeeland meekrijgen ;) Ik had trouwens mijn onderwatercamera in de hand, want je kunt het water raken met de sprong. Het idee was met blote borst in het water te dippen, maar kennelijk heb ik van het wandelen inmiddels te sterke beenspieren gekregen, want ik sprong te hard naar voren waardoor alleen mijn handen het water raakten ;)

Als het weer verbeterd ga ik hier in queenstown nog een wandeling maken, en daarna naar Mount Cook, en dan door naar Christchurch, de laatste stop van de vakantie en dan zitten de 3 maanden er alweer op! Jammer, want er is nog heel veel meer te zien, maar ik begin inmiddels jullie allemaal ook wel te missen, dus het is niet zo erg om weer terug te komen ;)

Zo, en dan ga ik nu proberen wat foto's te selecteren en up te loaden van de afgelopen 5-6 weken. Ik heb inmiddels bijna 50 GB aan foto's en filmpjes. Sweet as!!

1 Reactie

  1. Walter:
    11 januari 2010
    Hee Bro!
    Sjezus man! Gletjers beklimmen, BUNGYJUMPEN, hoe is ut? Gelukkig geniet je ook nog van de kleine dingen des levens (kan me niet voorstellen dat de keutels van die Kiwis heel groot zijn of hebben die beesten nog meer verrassingen?)

    Nou aftellen is begonnen hier. Geniet nog van de laatste daagjes!
    En durf het bijna niet te zeggen, maar Eev en ik gaan volgende week naar Brugge :). Maar ach, wat een kiwi kan kan een duif ook..

    Groetjes WallE